وجود یار،لازمه ی ظهور
حضرت مهدی(عج)
ابا صالح المهدی
چهار شنبه 9 فروردين 1391برچسب:امام زمان(عج),یاران حضرت, :: 12:51 ::  نويسنده : محمد مهدی قرائی

هر جنبش انقلابی، به یاران و همراهانی نیاز دارد. یارانی که ستون های انقلاب اند و سنگینی بار آن را بر دوش می کشند، هرچه بنای انقلابی بزرگتر باشد، به همان میزان حجم ابزار و وسایل مورد نیاز و پدید آورندگان آن نیز بیشتر خواهد بود.

حال که در انقلاب هایی به وسعت کم و محدود، وجود یاران و همراهانی ضروری به نظر می رسد، ضرورت وجود یار و همراه در انقلاب جهانی حضرت مهدی (عج) چه میزان خواهد بود؟

طبیعی است که چنین انقلابی به یاران و دستیارانی ویژه که از هر جهت شایستگی های لازم برای تحمّل مبارزات طاقت فرسای اولیه و سختی های اداره ی جامعه ی پس از ظهور را داشته باشند، نیازمند است.

با مرور در تاریخ و بررسی سرگذشت اولیای خدا در می یابیم که وجود یاران وفادار برای پیشبرد اهداف دین و آین حق امری ضروری است.


در ذیل به برخی از این نمونه های تاریخی اشاره می کنیم:

۱ ـ حضرت موسی (ع)

در سرگذشت حضرت موسی می بینیم که بلافاصله مبعوث شدن به رسالت، دست به درگاه پروردگار متعال بلند کرده و از او یاری کننده ای را طلب می کند که در به انجام رساندن آن مسؤولیت عظیم یاری اش کند.

[وَاجعَل لِی وَزیراً مِن أهلِی، هَارُونَ أخِی...]
[۱]


۲ ـ حضرت عیسی (ع)

حضرت عیسی نیز در گردش همین قانون پروردگار (رسالت) رویاروی قوم حق ناشناس یهود قرار گرفت و برای پشت سر گذاشتن دشمنی های ایشان، ندای یار خواهی سر داد، که در این میان گروهی که حواریون نامیده می شوند، دعوت او را اجابت کرده و گرد او حلقه زدند.


۳ ـ پیامبر اکرم (ص)

پیامبر گرامی اسلام نیز همانند پیامبران گذشته، در نهضت توحیدی خود شخصیتی بزرگ و بی بدیل همچون علی ابن أبی طالب (ع) را در کنار خود داشته است.


۴ ـ نقش یاران در زندگی ائمه (علیهم السلام)

با بررسی در تاریخ زندگانی امامان معصوم (علیهم السلام) در می یابیم که هرگاه ائمه دارای پشتوانه هایی قومی بودند، دست به تغییرات اساسی در جامعه زده اند.

با توجه به آنچه گذشت معلوم می شود که سنت الهی چنین استوار شده که هر پیشوای عادلی برای پیشبرد اهدافش نیازمند یاورانی است که ایشان را تکیه گاه خویش بداند.

بررسی در احادیثی که دلایل غیبت امام زمان (عج) را مطرح می کنند، به ما نشان می دهد که یکی از بارزترین علت های عدم ظهور، خوف آن حضرت بر جان خویش است.

در روایتی از امام صادق (ع) ایشان علت غیبت حضرت مهدی (عج) را «بینماک بودن آن حضرت بر جان خویش» را مطرح می نماید
[۲].

با توجه به احادیث و روایاتی این چنین در میابیم که:

نبودن اصحاب لایق و کارآمدی که مسؤولیت حفظ جان امام و یاری و نصرت ایشان را در تشکیل حکومت جهانی بر عهده بگیرند، اساسی ترین مانع غیبت آن حضرت می باشد.

در روایتی از امام سجاد (ع) آمده است:

هنگامی که حضرت در کنار کعبه خود را معرفی می کند عده ای برمی خیزند تا آن حضرت را به قتل برسانند اما سیصد و اندی از یاران حضرت، مانع این کار شده و از حضرت حفاظت می کنند
[۳].

روایاتی از این دست نشان دهنده ای این است که حضرت مهدی (عج) در راه انقلاب و قیام خویش نیازمند یاورانی است که در شجاعت و بصیرت و شیفتگی مانند: مالک و عمار و میثم باشند، کارگزارانی که بازوان اجرایی حکومتش باشند و عاملان اقامه ی عدل و بسط شریعت حیات بخش الهی در جامعه باشند.

حال که ضرورت وجود یار و یاور در برپایی حکومت جهانی حضرت مهدی (عج) مشخص شد، این سؤال مطرح می شود که این یاوران چه ویژگی هایی باید داشته باشند؟!

برگفته از مجله انتظار

 


[۱] ـ سوره ی طه، آیه ی ۳۰

 

[۲] ـ الغیبة طوسی، فصل ۵، ص ۳۳۲، ح ۲۷۴٫

[۳] ـ بحار، ج ۵۲، ص ۳۰۶، ح ۷۹٫


 


درباره وبلاگ

یا حجة ابن الحسن عجل علی ظهورک.
آخرین مطالب
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان مذهبی و آدرس abasalehalmahdi.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان



نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 2
بازدید دیروز : 2
بازدید هفته : 2
بازدید ماه : 69
بازدید کل : 23547
تعداد مطالب : 13
تعداد نظرات : 7
تعداد آنلاین : 1